Felhasználó:
Jelszó:

Eszközök

Ha regisztrálsz, saját polcaidra teheted a könyveidet, jegyzeteket írhatsz hozzájuk, megkeresheted, melyik a legközelebbi könyvtár, ahonnan ki tudod őket kölcsönözni. Mi több, közösen is építhetsz könyvespolcot barátaiddal, kollégáiddal.
 

Ez a könyv még nem veszett el

Veszítsd el ezt a könyvet!

Töltsd ki az elvesztési nyilatkozatot, veszítsd el a könyvet, és te is részese leszel a nagy könyvelvesztő játéknak!

Szólj hozzá a könyvhöz

Hozzászólás írásához jelentkezz be! Ha még nem regisztráltál, itt megteheted.
Még nem érkeztek hozzászólások. Légy te az első!

Falus Iván: Didaktika

Könyvismertető

A felsőoktatási tankönyv a pedagógia alapvető kérdéseit, a nevelés elméleti és módszertani feladatait járja körül. A szerzők célja olyan elméleti alapot nyújtani a leendő pedagógusok számára, amely a gyakorlati tapasztalatokkal kiegészítve lehetővé teszi "a tanítás művészetének elsajátítását". ; A kötet szerkezete az ismeretszerzés klasszikus elveit követve a történeti előzményektől a szakma lényegi kérdéseiig áttekinti a didaktika teljes problémakörét. Az anyag feldolgozása Réthy Endréné nagy ívű történeti áttekintésével indul, az oktatás elméleti kérdéseinek egészen a filozófiai gyökeréig visszanyúló bemutatásával és a mai irányzatok szerteágazó változatosságának leírásáig jut el (Oktatáselméleti irányzatok). Az oktatás társadalmi meghatározottságát Nahalka István tekinti át az általános elvektől az ezredforduló magyarországi meghatározottságáig, ahol a legnagyobb kihívást a szelekció kezelése jelenti. A következő három fejezet: A tanuló, A pedagógus, A tanulás a befogadó egyéni különbségeinek értelmezésétől az ismeretet átadó "eredményes" tanár tulajdonságain át a kettő kapcsolatából megszülető ismeretszerzés különböző változatait (passzív befogadó, konstruktív stb.) mutatja be. Az "oktatást meghatározó tényezők" elemzésével a kötet első fele lezárul. ; A következő egység - a 6-13. fejezetek - magának az oktatás folyamatának a legfontosabb tudnivalóit tárgyalja: Az oktatás célrendszere; Az oktatás tartalma; Az oktatás folyamata; Az oktatás stratégiái és módszerei; Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei; Az oktatás szervezeti keretei és formái; Az oktatás szervezési módjai és munkaformái; A pedagógiai értékelés. A címek kifejezően jelzik a fejezetek tartalmát. ; A kötet utolsó szakasza a kezdő pedagógusok egyik legnehezebb problémájához, a tanóra megszervezéséhez (a 45 perc pontos és tartalmas kitöltése, fegyelmezés stb.) nyújt segítséget (Tanulásszervezés). Ugyanitt található a nagyobb figyelmet igénylő gyermek oktatásának sajátos megoldásait tárgyaló fejezet (Különleges bánásmódot igénylő gyermekek), ahol a tanulási nehézségekkel küzdő, a magatartási zavarok miatt problémás, valamint a kivételes képességű tanulók oktatásával kapcsolatos tudnivalókat fejti ki Petriné Feyer Judit. A Nemzeti alaptanterv miatt sajátos aktualitása van az Iskolai oktatómunka tervezése című fejezetnek, ahol a tervezés különböző fokozatait (országos szintű - Nemzeti alaptanterv; intézményi szintű - helyi tanterv; egyéni szintű - tanmenet, óravázlat) ismerteti Kotschy Beáta (Az iskolai oktatómunka tervezése). Az utolsó fejezetben a "Milyen vagyok?" kérdését, a kezdő pedagógus "jó tanárrá" válásának titkát elemzi Szivák Judit (A kezdő pedagógus). ; A fejezeteket Összefoglalás, összegző Feladatok és Irodalom, a kötetet Név- és Tárgymutató zárja. - A könyv a pedagógus hallgatókon kívül a korszerű didaktika kérdései iránt nyitott szakemberek figyelmére is érdemes.
Írta: Könyvtári Intézet

Közös polcon

Falus Iván további művei