Két - Veszprémben és Debrecenben tartott - regionális neveléstörténeti konferencia előadásainak anyagát adja közre az OPKM Neveléstörténeti füzetek című sorozatának legújabb kötete. ; A nyitó tanulmányok a régiókban folyó kutatások eddig elért eredményeit értékelik, egyben a még feltáratlan területek feltérképezésével kijelölik a megoldásra váró további feladatokat. Ez utóbbi témához kapcsolódik P. Miklós Tamás tanulmánya, amely a kutatások legmostohábban kezelt területére, a gyermek- és ifjúsági mozgalmak, szervezetek történetének feltárására irányítja a figyelmet. A térségekben folyó elemi- és középfokú oktatás alakulását, a felekezeti tanítás rendszerét egy-egy intézmény (a székesfehérvári Goldziher Ignác izraelita elemi népiskola és a helybeli cisztercita főgimnázium, a Kövesd-Csopak-Paloznak-i Egyesült Református Egyház népiskolájának) történeti áttekintése példázza. Az írások terjedelmesebb hányada foglalkozik a neveléstörténeti dokumentumok, helytörténeti gyűjtemények sorsának, hasznosítási lehetőségeinek elemzésével. Kiemelkedik e tanulmányok sorából Bajkó Mátyás a magyar köznevelés eszmei törekvéseit, az iskolakultúra alakulását elemző beszámolója, illetve egy különleges helyzetű, kivételes iskolára, a legnagyobb magyar hadifogoly-iskolakombinátra történő emlékezés. - Kutatók és gyakorló pedagógusok együttműködését szolgáló, az ő figyelmükbe ajánlandó, hasznos kiadvány.
Szólj hozzá a könyvhöz