Tájékoztatjuk, hogy a konyvtar.hu oldal fejlesztését, frissítését, beleértve a könyvtárakról szóló információkat, a Könyvtári Intézet leállította.
Az oldalon található "veszíts el egy könyvet szolgáltatás" működik.
A könyvtárakkal kapcsolatos hiteles adatok a Könyvtári Intézet honlapján üzemelő Magyarországi Könyvtárak Adatbázásában érhetőek el. Könyvtári Intézet
 
Tájékoztatjuk, hogy a konyvtar.hu oldal fejlesztését, frissítését, beleértve a könyvtárakról szóló információkat, a Könyvtári Intézet leállította. Az oldalon található "veszíts el egy könyvet szolgáltatás" működik. A könyvtárakkal kapcsolatos hiteles adatok a Könyvtári Intézet honlapján üzemelő Magyarországi Könyvtárak Adatbázásában érhetőek el. Könyvtári Intézet
Felhasználó:
Jelszó:

Eszközök

Ha regisztrálsz, saját polcaidra teheted a könyveidet, jegyzeteket írhatsz hozzájuk, megkeresheted, melyik a legközelebbi könyvtár, ahonnan ki tudod őket kölcsönözni. Mi több, közösen is építhetsz könyvespolcot barátaiddal, kollégáiddal.
 

Ez a könyv még nem veszett el

Veszítsd el ezt a könyvet!

Töltsd ki az elvesztési nyilatkozatot, veszítsd el a könyvet, és te is részese leszel a nagy könyvelvesztő játéknak!

Szólj hozzá a könyvhöz

Hozzászólás írásához jelentkezz be! Ha még nem regisztráltál, itt megteheted.
Még nem érkeztek hozzászólások. Légy te az első!

Herold Ágnes: Fényudvar

Könyvismertető

ab ; Az Ünnepi Könyvhét kiadványa ; Herold Ágnes első publikációja, a jelenlegi kötet címadó kisregénye a Mozgó világ tavalyi évfolyamaiban látott napvilágot, két részben, a 9., illetve 10. számok lapjain, s a szerzőt és művét nem kisebb rangú író ajánlotta az olvasók figyelmébe, mint Kardos G. György, akinek pályatárssá fogadó, méltányló sorai közül a legfontosabbak e kiadvány hátsó borítóján is szerepelnek. Az ígéretes írás most egy újabb kisregény társaságában meghozta szerzőjének az elsőkönyves debütálás lehetőségét is, ám a szépprózában viszonylag korainak számító önálló bemutatkozás mégsem látszik elsietett kiadói döntésnek, a felfedezői kedv túlbuzgalmának. Többek között éppen azért nem, mert a huszonéves szerző egy cseppet sem igyekszik divatos irodalmi minták mögé rejteni személyiségét, prózájának tematikájában különösebb aggályok nélkül, bátran és nyíltan vállalja mindazokat a kérdéseket, melyek ebben az életperiódusban okkal-joggal foglalkoztatják; a gyermekkor ártatlan világának elvesztéséről ír, a kamasszá serdülés testi-lelki meglepetéseiről, a felnőtté válás felelősségéről és szabadságáról, s teszi ezt természetesnek fölfogott női nézőpontból, a prüdéria és a programszerű feminizmus veszélyeinek biztos értékű elkerülésével. Mindkét cím egyszerre szimbolikus és nagyon is konkrét színteret jelöl: a Fényudvar a német "lichthof" (alias világítóudvar) szó szerinti s egyúttal költői tükörfordítása, a Holdpark pedig a szovjet Luna Parkot idézi, amely intézmény magyar megfelelője ma a Vidám Park nevet viseli. Érzelmileg kitüntetett szerepe van egyiknek is, másiknak is az illető regény hősnőjének életében; a Fényudvar eseménysorát egyes szám első személyben elbeszélő Berta nevelődési története egy régen épült, sokáig háborús nyomokat viselt, belső-ferencvárosi bérház mikrotársadalmának közegében bontakozik ki, ahol a lakók a gangra járnak levegőzni, pletykálkodni, ahol a földszinti névjegyzéket évtizedek óta nem javították, nem cserélték, így lassan történelmi relikvia lett, s ahol az egyetlen különlegesség, hogy a "lichthof" ablakai nem szomszédos, kopár tűzfalakra, hanem az Iparművészeti Múzeum épületén álló szobrokra, a "Bólintó Bálintok"-ra néznek, míg a hagyományos narráció harmadik személyű előadásmódját választó másik írásban a család egyik szomszédja és régi barátja a Vidám Park alkalmazottja, így a főszereplő Szilvinek mindig megadatik ingyen és jókat dodzsemezni, kóborolni a "festett városéjszaká"-ban. Különben a két nevelődési történet, ha részleteiben nem is, de a lényeges állomásokat illetően hasonló: mindkettőben hangsúlyosak az önfeledt, gyermeki játékok, az első rácsodálkozások a felnőttek világára, a kamaszkori rajongások és félszegségek, szerepelni vágyások és megriadások, egy-egy brutális haláleset árnyékolja be itt is, ott is a hősnők eszmélkedését, s befejezésük ugyancsak rokon, Berta is, Szilvi is - bár nem fordulnak szembe a fölnevelő családdal - ám érzelmileg eltávolodnak tőlük, megértik őket, de mások akarnak lenni. Eltérő viszont a két kisregény fölépítése; a Fényudvar mozaikos, villódzó szerkezetű - ha tetszik, költőibb - próza, a Holdpark cselekményvezetése lineárisabb, a fejlődésrajz azonban lélektanilag jobban kidolgozott. - Igazi íróavató kötet, érdekes híradás arról, hogy a rendszerváltozás legizgalmasabb évei milyen nyomot hagytak az akkor középiskolás korosztályon: minden közkönyvtárban érdemes megfontolni a beszerzését.
Írta: Könyvtári Intézet

Polcokon

Még senki se tette publikus polcra.